Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zdravstvuj, Kaťuša

“Zdravstvuj, Kaťuša, jak se máš?”  uvítá mě primář se svými nohsledy. Patrně v rychlosti chybně - spíše dočista blbě - přečetl moje příjmení. Kučíková alias Kaťuša. Je malebný říjen, ale já jsem zase v nemocnici, po další operaci. Břicho bolí jako čert. V hloučku zírajících nažehlených  chirurgů to nějak zašumělo. Asi jsem pro ně zajímavý případ. Kdepak. Víc než funkce rozštelované Kaťuši je zajímají funkce elektronické čtečky knih, kterou jsem zapomněla na peřině. Doktorská debata je ovšem náramně vášnivá. O čtečce.

Jsou to chirurgičtí machři. Ale kde leží Čechy - je pro ně ve hvězdách. Východních. Spíše se tím ani nezabývají. Možná podle nich dojíme velbloudy a tradičním pokrmem je třeba vařené beraní oko. Beraní... možná spíš volské. Pár volů znám. Vy asi taky, viďte?  

“Jmenuju se Marta a mluvím česky, a-hoj, do-brý-den. ´Zdravstvuj´ je ruský pozdrav,” říkám, zatímco se konečně zabývají mým tělem. Chovají se ke mně velmi slušně, ale poloha i jazyk mé rodné hroudy je pro ně něčím vzdáleným. Jejich nezájem jim ani nezazlívám.  Zeptejte se dvaceti našinců, ať vám řeknou, jakým jazykem se mluví na Kypru či v Černé Hoře. Ale v Čechách se pořád ještě mluví česky, ne rusky. Co naplat, tihle italští borci v tom mají takový menší národnostní galimatyáš.

Opravdový národnostní galimatyáš  jsem zažila před pár měsíci na “Festa dei popoli” v Thiene. Takový mezinárodní mejdan v parku. Kolem čtyřiceti stánků, co stánek, to jiná národnost, s čímkoliv, co je typické pro jeho zemi (pokrmy, kroje, prospekty). Nedotuje nás ani české velvyslanectví ani ministerstvo, všechno z vlastních zásob. Napeču několik pekáčů kynutých buchet, aspoň to jídlo. Doma se mi totiž normálně žádné české kroje nepovalují...

Český stánek organizuje temperamentní šikovná Lída, je nás jenom pár, pomáháme, jak se dá. Slovenské krásky odvedle taky nezahálí. Oba stánky jsou narvané těsně na sobě. Mísí se vůně štrůdlu, bramboráků, buchet, perníčků, bratislavských rožků, korbáčiků. V 39 stupních ve stínu by spíše bodla vychlazená kofola nebo lehké pivo. Alkohol je tu oficiálně zakázán. Oficálně. Statné růžolící Ukrajinky v krojích začnou mnohohlasně zpívat jejich lidovky. Za mísou s pirohy mají schovaný kvas, který děvušky pohání k čarokrásně zpěvavým altům.  

Jdu se plazit na obhlídku ostatních národů. Kongo, Jamajka, Maroko a tetování henou, Brazílie... chlapci z užnevímjaké africké země sedí na židlích a dlouze kouří - kde mají ženy? Němců moc v Itálii není. Jejich stánek je střídmý... německý. Je tu i Srbsko, Černá Hora a Chorvatsko. Ovšem pokaždé ob jeden stánek. Naštěstí. Spíše díky prozřetelnosti organizátorů. Bývalí Jugoslávci se navzájem ostentativně ignorují. Zato česko-slovenské štěbetání a smích jsou slyšet až k Peru.

Zástupci zemí přicházejí postupně na hlavní pódium se zdravicemi v jejich rodné mluvě. Důstojnost, nedůstojnost, občas potlačuji smích (ne posměch). Slyším jakousi jazykovou smršť jako drtit drn skrz vrt - asi tak nějak.

V poledne začíná bohatý etnický piknik pod jednou plátěnou střechou. Každý národ si připravil svoje typické menu. Návštěvníci obcházejí s papírovými tácky jednotlivé země, a nabírají si. Roztodivné koření rozpaluje chuťové buňky. Jamajská rýže, vařená v kokosovém mléce, s červenými fazolemi. Rumunské sarmale - zelné listy plněné masem a rýží.

Brazilské černé fazole s masem. Kdysi mi jeden Brazilec, mnoho let žijící v Itálii prozradil, že pochází z velmi chudého venkova. Maso bylo vzácné, děti byly krmeny hlavně černými fazolemi. Teď je z něj statný, pohledný mužský. Připomíná mi, abych svým dětem vařila fazole aspoň dvakrát do týdne. Ale jenom černé. Tak jo. Ale asi pouze v létě, kvůli větrání.  

Chilská empaňada - kuře, maso, ryby na olivovém oleji s cibulí. Marocký kuskus a nezapomenutelná směs masa tajine, vynikající. Čichám k argentinskému masu, voní asi tisícem druhů koření. A další a dalši... a čeští utopenci, bramborák. Asi mi bude blbě.

Já, Marta hamižná, frontami odkojená, si naplácávám na talířek od každého něco. Skoro přetéká. Kdy a kde budu zase mít možnost ochutnat tolik roztodivných chutí? Jedna Jamajčanka, připravující rýži, se drbe prsty ve vlasech, a zase sahá na pokrm. Brrr. Nejsem cimprlich, ale teď mi dochází, že vlastně nevím, kdo a v jakých podmínkách pokrmy připravoval. Ze zvědavosti ještě několikrát oblíznu od každého jídla lžíci, ale končím. Asi jsem srab. Moje imunita pořád kulminuje kolem nuly, a ještě si rozhasit střeva. Schroupám naše slané tyčinky a jdu místo žaludku potěšit duši za chumlem strakamakatých dětí.

Děti sedí pod ohromnými staletými stromy, naprosto uchvácené Slávkou, jinak organizátorkou slovenského stánku. Je neuvěřitelnou kombinací laskavosti, inteligence a krásy. Největšími neposedy jsou čokoládoví senegalští kluci, Slovenka je naprosto vtáhne do pohádky o řepě i do tábornické hlava-ramena-kolena-palce. I s překladem.

Odcházím z parku, a říkám si, že jsem trochu Češka, trochu Slovenka, stříknutá Ukrajinou, Kongem, Jamajkou, a kdovíčím ještě. Takový poctivý člověčí galimatyáš. A myslet si, že jsme pupkem světa, je trochu bláhové. Ačkoliv naše kořeny jsou silné a pevné. Česká republika. Československo. Co politici rozsekli, to jsme zase sešily. My, holky české a slovenské.

Ale teď už je opět říjen. Jsem z nemocnice doma a jdu na vyndání stehů. Jeden obzvláště andělský doktor si mě nějak upamatoval. Bude Kaťuša?  “Márta. Signora Máárta!” - no vida, tak už znají moje pravé křestní jméno. I rodnou českou hroudu, jejichž sláva hvězd se dotýká. Lékař bezelstně pokračuje: “Signora Márta - zdravstvuj....”


 

Autor: Marta Kučíková | čtvrtek 18.10.2012 9:00 | karma článku: 41,43 | přečteno: 7789x
  • Další články autora

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma: 38,94 | Přečteno: 3412x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, nedokonalé

„Váš pas, madam?” zeptá se úslužně český řidič před nástupem do autobusu. Jaká přímo vtělená zdvořilost jeho řidičského ducha, takřka italská!

15.5.2021 v 9:17 | Karma: 43,85 | Přečteno: 8610x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

... je mi ho tak líto!

„Takovej vodflus je to,” říkám své známé, která kouká, jak kroužím kolem italského chlapíka výrazně mladšího než jsem já. Kroužím s mateřskou starostlivostí. Říkám mu pracovně „vodflus Gigi”. Není to hanlivé, ale typické.

27.4.2021 v 12:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 10118x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Sníst to, na co čůrá pes

“Písíkán” říká mi devadesátiletá rázná Maria, když se jí ptám, co dnes vaří. Každodenně obědvá těstoviny a dušenou fenyklovou bulvu, kterou střídá s pečenou čekankou. Opakuje mi: “Je jaro, tak tu všichni jíme písíkán!"

29.3.2021 v 15:19 | Karma: 37,81 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zlodějiii!

“Čmajzli mi peněženku,” blekotá ovíněný chlapík. Zapomněl ji v nezamčeném autě. Taky proč by auto zamykal, tady se totiž odedávna vůbec nekradlo. Jediným vysvětlením je, že mu peněženku z auta vzala jeho exmanželka.

23.3.2021 v 18:42 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5230x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Promluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15

V atriu Poslanecké sněmovny proběhne tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci zřejmě...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  10:15

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  10:13

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

SOCDEM žene Paroubkovu suverenitu k soudu. Žádá její vyřazení z voleb

25. dubna 2024  10:13

Sociální demokracie (SOCDEM) tvrdí, že koalice ČSSD, kterou ministerstvo vnitra zaregistrovalo pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8560x
Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy