Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tomu dala, tomu dala, tomu... taky

“Spoďáry... a spoďáry  taky?” divím se. Kývne hlavou. Taky. Látka je heboučká, snad ji neprotrhnu. Pomalu najíždím špičkou na okraj… no maucta, a díra jako prase. Jako bych to neříkala. Laura, fešácká čilá důchodkyně, mávne rukou, ať to nechám být. Tyhle spodní kalhotky byly stejně staré. Vrhám se na slipy, tam snad žádná krajka nebude.

Kouří se mi zpod ruky, žehlička je z roku raz dva. Ač žehlení nepatří k mým nejoblíbenějším činnostem, nabídku Laury - zajít k ní dvakrát do týdne žehlit - jsem neodmítla. Dobrá hospodyňka i přes plot, no vždyt to znáte.

Předtím jsem občas žehlila pár Italům, a tak nakoukla do několika italských kalhot a sukní. Svrchní, spodní, je to jedno. Rytmicky přejíždím parádní teplákovky, v kterých si italský národ libuje. Italský teplákový národ, s perfektně upravenými vlasy, šmrncovními tepláky a skvělými botaskami k sežrání. Ve skříních nemají více oblečení než Češi, jen jen pár kousků. Místo patnácti triček pět. Ale velmi kvalitních, které nosí skoro do ošoupání a ošmrdlání. Vyhodí a koupí nové, většinou stejné značky. Za  jedny pohodlné trenky či sexy spoďáry od Intimissimi dáte stejně jako za dobrý oběd v Potrefené huse v Praze.

Žehlím sotva hodinu, Laura mezitím v kuchyni hodí do lžíce mírně rozpuštěného másla pár lístků suché šalvěje a zakápne olivovým olejem. Vypne, osolí a vmíchá do uvařených těstovin, zasype parmazánem. Je to jednoduché a rychlé, “pasta in bianco”. Italské děti tyhle těstoviny zbožňují. “Dáš si?” ptá se. Odmítám, ač vnitřně slintám. Po “pastě bianco” se můžu utlouct. Jenže je mi trapné cpát si tu břuch a nechat si za to ještě zaplatit. Laura přikryje hrnec a párkrát s ním zatřepe. Ó, ta rafinovaná šalvěj s vůní parmazánu. Jaká slast. Jaký klid... ne na dlouho. Za pár vteřin dlouhé crrrrrrr. Nějaká návštěva?

Přichází jedna kamarádka, taky důchodkyně, a hned za ní druhá, třetí. Cvrlikají jedna přes druhou. Asi sněm zdejších drben. Dají si kafíčko, podrbou  a půjdou domů. Kohopak si vezmou na paškál dneska?

Shýbám se do koše pro další várku suchého prádla a zaslechnu pár slov.

Cože?

Sněm drben ani náhodou. Říkají něco jako “naše tajná organizace”. Mluví polohlasně, přesto jejich slova ke mně doléhají víc než hlas hřímajícího populisty Beppe Grilla (Pepíka Cvrčků) z rádia. Místní italská tajná záškodnická organizace…důchodkyň? Záškodníci bývají nenápadni.

A já tu pasivně žehlím spoďáry!

Ženské malují u stolu jakýsi plánek a přitom usrkávají kafe ginseng, oblíbené kafe s ženšenem. V šálcích je kávy taktak na dva hlty. Přesto neustále upíjejí (další nevysvětlitelný úkaz bezedných italských pidikafíček). “Marto, dolej do žehličky vodu a dej páru na maximum,” radí od stolu Laura. No jasně, páru na maximum, aby žehlička prskala jak výbušná třaskavina a já nic neslyšela. Vody leju jenom kapku, prsk prsk.

Zvoní mi mobil. Abych se nespletla jako blonďák, který přijde k lékaři s popálenýma ušima. “Co se vám stalo?” zeptá se doktor. “Žehlil jsem si košili, ale pak zazvonil telefon,” odpoví blonďák. “A místo telefonu jsem si dal na ucho žehličku.” Lékař nechápe: “Ale co to druhé ucho?” Blondýn pokrčí rameny: “Když von ten blbec za pět minut volal znovu…”

Mobil dozvonil. Zahrabán v tašce, dámy si ani nevšimly. Ale počítají. Čtyřicet, padesát. Co počítají? Někdy si člověk v hlavě sesumíruje z pár slov úplné hovadiny. Takticky se ptám, chtějí-li s něčím pomoci. “Nene, my už půjdeme”, loučí se spěšně, a jsou v čudu.

“Vypni žehličku a sedni si Marto. Musím ti něco říci”, vtlačí mě Laura do židle, která je užší než můj zadek. Co bych taky chtěla při výslechu - pohodlí asi ne.

“Asi jsi nás slyšela…  “

“Ne… moc ne,” říkám horlivě a mluvím pravdu. Jenže to je mi teď prd platné. Možná mě holky pasujou na zdánlivě solidní osobu, která se olepí bombami, a pak si půjde někam vybuchnout. Slibuju jí, že opravdu nikomu nic neřeknu. Ale CO nemám říct? Tajemství. Jaké tajemství? To je fakt průvan nekonečných otázek.

Laura mluví vážně a jakoby omluvně. Uff. Čůrat a blinkat se mi chce, teď hned. No jo, nervy. Na úchylné důchodce nebo zlouny tahle parta nevypadá. Nebo jo?

“Je nás pět  důchodkyň, a ještě Federico z kostela.” Švédská trojka, italská pětka. Katolická. Bože.

"Každý měsíc se scházíme a společně dělámě takovou…  ehm, jak to říci - akci...”

Je to tady. Pětka. S hvězdičkou.

“Každý měsíc dáváme z našich důchodů stranou peníze a zjišťujeme, kdo v našem okolí momentálně potřebuje pomoci. Je to náš program, do kterého se dostane pokaždé někdo jiný. Teď je to jedna mladá rodina s dětmi, otec je v současné době v nemocnici… nakoupíme jim základní potraviny, olej, mouku, rýži, mléko, plínky. Jiné, téměř stoleté stařence chodí jedna z nás každý týden nakupovat. Zkrátka zjišťujeme, kdo kolem nás skutečně potřebuje pomoci. Nechceme o tom mluvit ani zveřejňovat, je to naše dobrá vůle. A nech si to pro sebe, prosím tě.”

Jenom jsem polkla. Ty ženy nemají převratné důchody, celý život většinou dřely ve fabrice. Dneska by mohly jen tak klábosit, obíhat čekárny předražených doktorů a lékarny s ještě více předraženými léky. Nebo se věnovat pouze své rodině a svým vnoučkům. Jsou ale stále všímavé. Indická maminka, opuštěná stařenka, rodina s nemocným živitelem rodiny. A další.

Je jednodušší posílat z účtu částku na siroty kamsi na druhý konec světa. Jenže ony se umí podívat i blíž, dokonce i vedle sebe. Říká se, že ten, kdo dělá dobré skutky, by o nich měl mlčet. A mluvit by měli ti, v jehož prospěch byly dobré skutky učiněny.  Tenhle spolek o svých skutcích mlčí, jen činí… a já od nich čekala bomby.

O dva roky později ležím třetí týden v místní nemocnici. Nic moc, ale bylo i hůř. Ve dveřích stojí jedna členka  tajného spolku: “Marto, chci ti jenom říci, že ses dostala do našeho programu.”

Já?

Sedne si na kraj postele, a vypráví, jaké to bylo, když její maminka před padesáti lety těžce onemocněla, a zatímco byla v nemocnici, její nepraktický otec měl na starosti šest děti. Ani neuměl prát (žádné automatky tehdy nebyly). Tak se prádlo vozilo napůl cesty k jedné ženě z podobného spolku, která vše vyprala a vyžehlila, a předala další, a ta vyžehlené komínky čistého prádla zavezla nemocné mamince do nemocnice.

“Jestli chceš, budu ti chodit vařit a uklízet,” řekla mi. Znělo to v tu chvíli lákavě, ale měla jsem se pozítří vrátit domů. A moje tělo ještě není tak zhuntované. "Děkuju. Zatím ne. Zkusím to sama, a když to nepůjde, zavolám." Šlo to, no jakpak by ne. S radostným vědomím, že andělé strážní jsou blízko, a navíc na zemi.

Víte, milí zlatí, ona ta Laura vlastně tehdy vůbec žehlit nepotřebovala. Žehlení ji  baví, zvládla by vyžehlit spoďáry i slipy všem lidem z půlky ulice. Ale byla to její další laskavost, kterou poskytovala nezaměstnaným maminkám s malými dětmi. Místo mě dnes žehlí jedna indická holka.

Laura nedávala lidem peníze do dlaně. Dávala jim práci... a dobro.

 

 

Autor: Marta Kučíková | středa 6.11.2013 15:02 | karma článku: 47,47 | přečteno: 29183x
  • Další články autora

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma: 38,94 | Přečteno: 3412x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, nedokonalé

„Váš pas, madam?” zeptá se úslužně český řidič před nástupem do autobusu. Jaká přímo vtělená zdvořilost jeho řidičského ducha, takřka italská!

15.5.2021 v 9:17 | Karma: 43,85 | Přečteno: 8608x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

... je mi ho tak líto!

„Takovej vodflus je to,” říkám své známé, která kouká, jak kroužím kolem italského chlapíka výrazně mladšího než jsem já. Kroužím s mateřskou starostlivostí. Říkám mu pracovně „vodflus Gigi”. Není to hanlivé, ale typické.

27.4.2021 v 12:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 10117x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Sníst to, na co čůrá pes

“Písíkán” říká mi devadesátiletá rázná Maria, když se jí ptám, co dnes vaří. Každodenně obědvá těstoviny a dušenou fenyklovou bulvu, kterou střídá s pečenou čekankou. Opakuje mi: “Je jaro, tak tu všichni jíme písíkán!"

29.3.2021 v 15:19 | Karma: 37,81 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zlodějiii!

“Čmajzli mi peněženku,” blekotá ovíněný chlapík. Zapomněl ji v nezamčeném autě. Taky proč by auto zamykal, tady se totiž odedávna vůbec nekradlo. Jediným vysvětlením je, že mu peněženku z auta vzala jeho exmanželka.

23.3.2021 v 18:42 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5230x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Italsky "vodník"

“Podívej, vypadám jako vodník,” říkám lámaně italsky mému kadeřníkovi. Aby pochopil vážnost situace, že mé vlasy jsou přerostlé, zplihlé a vůbec děsné. Nevědouc, jako přeložit "vodník", jsem vyhrkla "vodní muž".

16.3.2021 v 8:53 | Karma: 38,73 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Nezanášet, nezanášet, nezanášet!

„Hlavně ať tě nějak oblbne, ” přesvědčuje mě kamarádka s vykulenýma očima. Má mě oblbnout doktor. Tedy mě, starou Martu, asi už nikdo neoblbne, ale moji určitou tělesnou část ano.

19.2.2021 v 17:28 | Karma: 43,02 | Přečteno: 10879x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Parádnice

"Necpi se, nahoře se nacpeš špaget," upozornil mě muž. Nahoře na hoře pokaždé fučí. Půjdu jako babochlap v unisexové neforemné teplé bundě a obrovských goretexech. Tuším, že nás, babochlapů, bude více. Kdepak nějaká paráda

24.1.2021 v 19:36 | Karma: 37,75 | Přečteno: 2598x | Diskuse| Ona

Marta Kučíková

Nekafrejte mi do toho

“Důležitá jsem já, pak učitelé, pak uklízečky - a nakonec vaše děti, “ prohlásila s důrazem elegantní nafučená baba. Jinak prezidentka - po česku šéfová - několika zdejších středních škol.Baba,no.

1.10.2020 v 10:56 | Karma: 39,14 | Přečteno: 3228x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Přišel k nám, nepozván (zpráva o koronaviru u nás v severní Itálii)

Doplňuji: blog jsem psala v době, kdy nikdo z nás, obyvatel zde včetně starosty, jsme netušili,jaká pandemie Itálii zasáhne.Proto je vše psáno z té situace tehdy v ten určitý den, dnes je vše jinak. Ale u vás taky. Držme si palce

27.2.2020 v 7:44 | Karma: 43,93 | Přečteno: 11720x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Každý máme svého Krause

“Já? To rozhodně nezvládnu! “ zděsila jsem se, když mi přišlo pozvání do Show Jana Krause. Byla jsem zaskočena a překvapena zároveň. Ono se toho totiž na mě nachumelilo za posledních pár týdnů nějak víc.

7.5.2019 v 15:28 | Karma: 41,46 | Přečteno: 7968x | Diskuse| Kultura

Marta Kučíková

Nejlepší je to potmě

“G-g-guarda, k-k-koukej, ” ukáže mi vyděšeně na oblohu lamač zdejších ženských srdcí i přilehlých orgánů.

24.2.2019 v 18:50 | Karma: 39,94 | Přečteno: 5927x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Neobtěžujte za letu... cizí pány

„Ten chlapík má snad mrtvičku!“ řekla jsem si s hrůzou při pohledu na mírně se chvějícího staršího muže na sedačce přede mnou.

19.10.2018 v 22:50 | Karma: 37,31 | Přečteno: 3967x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zahalit!

“Ona je odhalená,” zaslechnu za sebou nesouhlasné zamlasknutí. Prsa se mi nevalí z výstřihu ani mi nekouká zadková čárka z džín.

5.7.2018 v 14:37 | Karma: 42,80 | Přečteno: 9035x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Jak ho okouzlit, i když nemáte pětky

„Ty nemáš pětky?” zeptal se zklamaně štramák s očima zabodnutýma do mého kyprého hrudníku. Má pravice pohotově vylítla, ale naštěstí nedoletěla. Chudák štramák měl totiž zrakový handicap. Notně šilhal.

22.6.2018 v 22:08 | Karma: 42,24 | Přečteno: 9288x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Jen tak koukat si do blba, a na...

“Potřebuju aspoň na den k moři,” běduju. Nejsem náročná. Stačí mi jen jeden den, jednou za rok. Díky pracovním sobotám máme volné pouze neděle. Bývají však často deštivé. Nebo jsme nemocní. Nebo další "NEBO" ...anebo zase hory.

25.5.2018 v 13:09 | Karma: 36,92 | Přečteno: 2623x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, sádelňáci

“Nejsme přece ve válce, abych musela jíst margarín,” říká mi Maria. V jejím nákupním košíku vidím hotovou cholesterolovou smršť

13.4.2018 v 14:49 | Karma: 40,49 | Přečteno: 5378x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

In-se-mi-ná-tor přichází!

?“Dej si na něj bacha. Říká se o něm, že se ti podívá do očí a hned z toho otěhotníš,“ špitla polohlasem má známá o klientovi, který kráčel ke kase jako Bůh. Co jako Bůh - jako Ital.

27.3.2018 v 11:52 | Karma: 41,37 | Přečteno: 6243x | Diskuse| Ona

Marta Kučíková

Žena musí mít vůči muži jen dvě povinnosti - být milá a krásná

“Žena musí mít vůči svému muži pouze dvě povinnosti, být krásná a milá,“ řekla mi má léta šťastně vdaná moudrá přítelkyně. Smůla. Krásu už teda nedoženu ani s kudlou plastického chirurga a odpařovače špeků.

7.3.2018 v 17:22 | Karma: 38,78 | Přečteno: 6241x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Nevěrná až za HROB

“Nejdříve až za dva týdny?" rozkašlala jsem se. "Che cavolo!" Místo slušného italského "do zelí nebo do háje" jsem ve skutečnosti použila českou jadrnou nadávku s R. Ale krindypindy to fakt nebylo.

5.2.2018 v 19:29 | Karma: 41,12 | Přečteno: 6781x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8560x
Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy