Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mezi kosmonautem a žábou

Hopsající jeptiška připomíná šedou žábu, zasaženou elektrickým proudem. Sedím jako šprt vpředu. Nemůžu ani fixlovat ani se otočit k okamžitému odchodu. Jeptiška sedne, hned zas vstane a začne  tleskat. Usmívat se! Jedemmm. Padesátka rodičů s pubertálními dětmi postupně vstává.  Neochotně. Ale do rytmu tleskají všichni. 

Až na Karlu. Přála bych vám ji poznat. Padesátiletá drobná blondýnka, dobrý manžel a dvě pubertální děti. Chodí do práce, obden za kuropění dělá rychlé pětikilometrové procházky (říká - nač diety, chce to pohyb, pohyb!), v pátek chodívá na kurs  latinsko-americké tanců. A tancuje, jen když chce. Teď evidentně nechce. Jako jediná se zasekne a netleská. Ani hop, ani skok. Chci se k ní protlačit, určitě by k nám přibyli i další. Nebudeme se ztrapňovat na nějakém přiblbém večírku. Teda pardon. Na společné hodině katechismu pro rodiče a jejich adolescenty.

Na videoprojektoru z osmdesátých let se promítají obrázky pubertálních dvojic, jak se v záři zapadajícího slunce drží za ruce. Romantika  mládí. U nás Katapult, tady Ricchi e Poveri. Držet se za ruce, první hubička… V tu chvíli mě čapne jeptiška za ruku a radostně s ní cajdá nahoru a dolů. A nepustí. A nepustí! Krindapána,  doufám, že zůstane jen u té ruky!

Jsem tu omylem. Vezla jsem dceru na hodinu katechismu a chtěla  hned odjet domů. U oratoria (což je obdoba našeho Domu dětí s různými kroužky, vedeného ovšem jeptiškami)  jsem jen přibrzdila a dcera vyskočila ven. Cestu mi zahradily dvě matky jejích spolužáků: “Dneska je to povinné i pro rodiče, Marto, sedíme v tělocvičně!” . Jindy mě napadá spousta výmluv. Ta nejpravdivější, že zrovna doma uklízím a mám na sobě nejšpinavější hadry, ta neprošla. “Uklízet můžeš pak, tohle je důležité”, táhly mě z auta. ”My taky máme na sobě staré hadry!”  Jejich staré hadry znamenaly čisté džíny, voňavé svetry a krom jiného i mejkap.

No dobrá. Půjdu pod podmínkou, že tu teplou bundu ze sebe za žádných okolností nesmím sundat  - a hlavně nezvedat ruce. V prastaré mikině, zpocená, tepláky s kousky zaschlé červené omáčky, jak prskala kolem sporáku. Mařena spařená nemytá, rozcuchaná. Zapnout až ke krku a moc se nehýbat.  Oblečení výhradně pro přejezd v autě s absolutním zákazem opustit místo řidiče. V připadě autonehody se raději obalím potahy z auta!

Do vydýchané tělocvičny jsem dorazila jako poslední. Vedro. Rodiče i děti si postupně sundavali své jitrnicové bundy, módu posledních let. Tady zachumlaná v péřovce dlouho nevydržím, musím co nejdřív nenápadně zmizet. Jediné volné místo k sezení bylo, bohužel, jen vedle místa naší organizátorky, jeptišky. S rodiči sedíme na lavičkách, srovnaných do kruhu, a koukáme na sebe s jemnou trapností. Jako telata na nová vrata.  V kruhu -  můžem hrát hru třeba flašku. Já se teda první nesvlíknu. Ani jako poslední.

Jeptiška vysvětluje, jak my, rodičové, máme chápat naše děti. Kluci a holky si mezitím sjíždějí v mobilech na fejsbuku nové zprávy a lajkují se navzájem. Jeptiška je tedy požádá o schování mobilů. Ihned ji poslechnou. Setkávám se s tím často, že tu děti respektují autority více než v mé rodné hroudě. Dětem začíná vysvětlovat, jak mají  chápat své rodiče. Mezi jejími nadšenými výkřiky povinně hopsáme a tancujeme. Jak může jepťulda, neznalá života pohlavního ani rodinného, vést přednášku o výchově dětí? Může. Asi jo.

Šedá žába se znovu obrací k rodičům: “Pochopte je. Jsou v TOM věku.” Hm. I já jsem v TOM věku imrvere. Ale italské puberťáky (kluky i holky) mám ráda. V místním oratoriu má mladistvý puboš na starosti skupinu menších dětí. Hraje s nimi fotbal, učí lepit letadýlka, hrát na kytaru, tancovat nebo jen tak blbnout. Viděla jsem nedávno šestnáctiletého dvoumetrového hocha, jak se pokoušel projít tělocvičnou s hroznem přisátých sedmiletých kluků na každé noze. Když jsem si z něj odloupla toho svého, hromotluk to snad nepoznal. Vzhledem k pubertálnímu věku mě nejvíc překvapuje jejich laskavá trpělivost. Možná tady začíná ta pověstná italská bezbřehá láska k dětem.

Uprostřed kruhu mezi námi leží pevné lano. Jepťulda vybere pět rodičů a pět adolescentů, aby se přetahovali. Lano, to jsou naše názory a pravdy. Celkem dramatické přetahování jeptiška velmi dobře komentuje, to musím uznat. Přetahování o názor druhého končí výhrou rodičů a spálenými dlaněmi kluků, jak urputně a zabejčeně tahali.

Z rukou žáby poté vzlétne ke stropu tělocvičny papírový drak (asi na duracelky či na jiný pohon). To je zase příměr o dětech a svobodě. Drak je dítě a provázek je naše pupeční šňůra. Naše obavy a strach kvočen pustit děti kousek dál. Jeptiška říká, aby rodiče šňůřu povolili co nejvíce - ale nepustili. Aby umožnili dětem volnost, ale do určitých mezí. Když šňůru necháme příliš krátkou, drak nevzlétne, když ji pustíme docela, draka už neuvidíme. Bylo to o stanovení hranic a mezí ve výchově. Nedávno jsem v rozčilení na svou dceru zvolala: "A dost, tady už mez přesáhla svou hranici!”. Moje dcera nechápala, co tím myslím, já o pár sekund taky ne - a bylo po rozčilení.

Znovu tanec. Něco jako ranní rozcvička rozhlasu po drátě. Vzpažit a upažit. I ta vzpouzející se Karla kroutí boky a trénuje asi na večerní tancování  nějakou rumbu nebo sambu. Nevydržela, taky podlehla. Za pár minut máme končit. Bunda funguje jako mikrovlnka se zapnutou grilovací funkcí "crisp". 

Posledním úkolem, který z řádové sestry vypadl, je hlasité svěřování se se svým největším snem z dětství a jeho naplněním. Ve smíšené skupince dětí a rodičů. Děti nám na oplátku mají říci svoje sny současné. Sdělit naprosto cizímu chlapovi, jaký byl můj největší sen, mi připadá přinejmenším stejně intimní jako sdělení “hele, mně rostou chlupy v zadku.”

Ale ostatním to tak asi nepřipadá. Snem starého Pietra bylo stát se italským kosmonautem. Dneska řídí bagr. Máma Juliana je stále usměvavá hezká ženská, ale modelkou být nikdy nechtěla. Jejím největším přáním bylo mít velkou rodinu - a aby se její rodiče konečně přestali hádat. Aspoň rodina jí vyšla. Děti mají ve svých snech jasno. Děvče Luisa chce být lékařkou a léčit staré lidi. Jiná holka chce žít v Americe, moje dítě sní o práci veterinářky a zachraňování zatoulaných pejsků. Časově máme přetaženo. Čekám tlesknutí “končit”, ale Juliana se mě ptá: “Počkej, Marto, a co ty? Jaký byl tvůj největší sen?”

Nečekala jsem, že na mě přijde řada, ještě zbývají dva rodičové a pár dětiček, navíc obsah mé mikrovlnky hrozí nekontrolovaným přehřátím a výbuchem. Bez přemýšlení vyhrknu: “Mít hodně dětí, velkou rodinu, a psát.” Rodinu znají. Nepřehlédnutelná česká pětka v malé italské kotlině pod horami. “A TY píšeš?” zeptá se s pochybami.

Možná je napadlo, že když mluvím s chybami, tak neumím vzít pero do ruky, natož počítač. Cedím skrz zuby: “Píšu blog, nemám sice moc času, ale píšu o zážitcích tady odsud, z Itálie. A dostávám velmi milé maily od čtenářů.”. V tu chvíli mi to připadá jako vytahování. Někdo okopává na zahradě čekanku, jiný chodí trsat latinu a valčíky, nebo denně běhá. “To byl můj sen - a je i teď.  Mám velkou krásnou rodinu a píšu,” opakuji. Nevnímám v tu chvíli můj zpocený umolousaný ohoz ani svazáckou snaživost jednoho tatíka, který i přes ohlášený konec jeptišku upomíná, že si ještě naposledy zatančíme. Je rozumná, a s díky odmítá.

Kosmonaut bagrista s nadšením shrnuje: “Čili - Marto, ty jsi šťastná! Tobě se ten sen splnil!” a obejme mě na rozloučenou. No jo.

Asi jo. Jsem šťastná. A na to jsem musela přijít až po zdánlivě trapné a nekonečné hodině s žábou, převtělenou v jeptišku...

 

(jaké byly vaše sny? a jaké jsou teď?)


 

Autor: Marta Kučíková | středa 19.2.2014 16:35 | karma článku: 40,58 | přečteno: 4038x
  • Další články autora

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma: 38,94 | Přečteno: 3412x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, nedokonalé

„Váš pas, madam?” zeptá se úslužně český řidič před nástupem do autobusu. Jaká přímo vtělená zdvořilost jeho řidičského ducha, takřka italská!

15.5.2021 v 9:17 | Karma: 43,85 | Přečteno: 8608x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

... je mi ho tak líto!

„Takovej vodflus je to,” říkám své známé, která kouká, jak kroužím kolem italského chlapíka výrazně mladšího než jsem já. Kroužím s mateřskou starostlivostí. Říkám mu pracovně „vodflus Gigi”. Není to hanlivé, ale typické.

27.4.2021 v 12:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 10117x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Sníst to, na co čůrá pes

“Písíkán” říká mi devadesátiletá rázná Maria, když se jí ptám, co dnes vaří. Každodenně obědvá těstoviny a dušenou fenyklovou bulvu, kterou střídá s pečenou čekankou. Opakuje mi: “Je jaro, tak tu všichni jíme písíkán!"

29.3.2021 v 15:19 | Karma: 37,81 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zlodějiii!

“Čmajzli mi peněženku,” blekotá ovíněný chlapík. Zapomněl ji v nezamčeném autě. Taky proč by auto zamykal, tady se totiž odedávna vůbec nekradlo. Jediným vysvětlením je, že mu peněženku z auta vzala jeho exmanželka.

23.3.2021 v 18:42 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5230x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  14:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  14:58

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň

23. dubna 2024  14:58

V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...

Připomene hrůzné činy, řekl Pavel. V Letech otevřeli památník holokaustu

23. dubna 2024  9:59,  aktualizováno  14:56

Muzeum romské kultury otevřelo dnes Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách v Letech na Písecku....

  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8560x
Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy