Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Máš to fakt těžké, holka!

"Zatrolenej čtvrtek. Madonna mia!"  Nesnáším čtvrtky. Tedy až na Václava s velkým Č (s jeho rumcajsí partou).

Čtvrteční rána před sedmou prolítnu zadními dveřmi obchodu směr hlavní dveře, během těch deseti sekund si dopnu zip u džín, dostrčím prsa do podprsenky a uhladím elektrizující vlasy. Vše levačkou, v pravé držím klíče. A levou je to lepší, jako od cizího, jak se říká. 

Deset vteřin klidových. Po odcvaknutí hlavních dveří nastane italské rodeo.

Pekař šlape netrpělivě za vstupními dveřmi se čtyřmi  velkými bednami patnácti druhů chleba. Bedny práskne na zem a dokope či dosune (spíše kope) přes celou prodejnu k pultu pro uzeniny a chleba. Druhý pekař, starý roztržitý pán, teprve přijíždí - pokaždé se lekám, že nedobrzdí a zaparkuje  otevřenými dveřmi přímo na mé zadnici. Vykládá další těžkou bednu s chlebem, tak mu pomáhám a bednu dosunu (nekopu) v dál.

Během následující nanosekundy, co obíhám obchod, rozsvěcuji a vytahuji závěsy od chladících boxů s jogurty a sýry, přijíždí jako každý čtvrtek chlapík s kovovou klecí, nacpanou zmrazeným zbožím (pizzy, zelenina, zmrzliny. nerybí rybí prsty atd.). Chlápkovi tajně pracovně říkám "zmrzlá držka."

Zmrazené zboží se přednostně musí v rychlosti  nacpat do mrazáku. Mezitím podupávají u kasy první spěchající klienti - nejčastěji berou mentolové žvýkačky. Další spěchají k pultu s uzeninami, chtějí připravit "panino" - suchý rozkrojený chléb s jakoukoliv uzeninou. Bez  zeleniny či majonézy. Nejčastěji se šunkou či speciálním lahodným hrubomletým salámem sopressou. Vyrábí ho skupina zdejších zemědělců z masa prasat, živených jen kaštany. Ráj pro mlsné huby...

Během další minutý dorazí jiný chlapík s dvaceti bednami zeleniny. Přebrat, spočítat, předat část podle seznamu jednomu zelináři, zbytek nechat nám. Ještě jsem nestihla naházet zboží od zmrzlé držky do mrazáku, a na kase se dožaduje místní alkoholik dvou paklíků žvýkaček. O kartáčku na zuby asi nikdy neslyšel.

Letím na kasu, na potvrzení faktury čekají už tři chlapíci, a neustále  přicházejí noví a noví klienti. Vrcholem ranního pracovního blaha je příjezd dalšího kamiónu s několika velkými ocelovými klecemi těžkého zboží. Šofér je naštvaně vykládá přímo do vchodu obchodu, nikdo nemůže dovnitř ani ven. Dvoumetrové klece se musí odtáhnout do chřtánu naší sámošky, kamkoliv, a postupně označit cenami a srovnat do příslušných přihrádek -  staré dopředu, nové dozadu (ano, stáří vpřed a mládí si počká - dobré volební heslo, myslím).

A můj imaginární andělíček strážníček, zavrtaný někde v mé hlavě, mě lituje: "Holka, máš to těžký!"

Začíná pršet, dvě klece zůstaly venku. Zmrazené zboží ještě není přeskládáno do mrazáku, jen část. Do toho drnčí telefony od dodavatelů a klientů. Zákazníci se vyhýbají překážkové dráze po celé ploše obchodu, fronta na kase, fronta u pultu s uzeninami. Nějaký dobrák chce na počkání udělat dvacet chlebů se sopressou, dvacet panin, to je asi deset minut rychlé práce. Mezitím se musí ovšem připravit objednaná panina pro školáky (ti chodí na poslední chvíli, hlavně tací, kteří bydlí hned vedle školy). A rychle navážit a popsat chléb pro stálé zákazníky, a obsluhovat s úsměvem další příchozí klienty. Můj muž pracuje, až se z něj kouří. Ze mě se už definitivně dokouřilo. Uvědomím si, že jsem dnes ráno kromě kávy nestihla ani posezení na záchodě. Poručíme větru, dešti, a dneska i tělu. To spíš tomu větru... 

Uff. Takto naprásknuté bývají jen čtvrtky. Ostatní dny jsou nepatrně lepší... o ždibec, o dva.

Občas dělávám takovou úchylárnu, když nestihnu domácí ranní snídaňové kafe. Strkám nos k velkému balení zrnkové kávy s perforovaným kolečkem u sváru pytlíku - lákadlo pro zákazníky, aby si přivoněli a pocítili plné a bohaté aroma (a koupili). Několikrát nasaju - a je mi fajn. Prima fet. Zadarmo, účinný a bez následků. Praktikuji obden.

Po osmé mizí školáci a jejich nervní rodiče. Po osmé vybaluji zboží, tahám nové krabice, počítám na kase (pracuju na stojáka, židlička se mi tam nevejde, jen občas vyvalím bok na stranu, abych ulevila nohám). Po osmé žiju. Po osmé už vnímám trochu víc svět vůkol.

A ten můj strážníček mi stále v hlavě našeptává: "Holka, máš to fakt těžký!"

Po dnešním hektickém čtvrtečním ránu, školácích, co zapomněli svačinu na pultě, a naříkajících matkách (Mamma mia, už je zase pondělí! Mamma mia, už je zase pátek! Mamma mia, už je zase čtvrtek! atd.) přichází na kasu holka.

Holka - ženská, věk dvacet, padesát, bůhví. Duševně postižená. Blízko nás je kromě základky i speciální škola, kde se tito lidé setkávájí a občas vyrážejí na náročné výpravy jako je nákup kila cukru v našem obchodě a podobné dobrodrůžo.

Dřív chodívávala s kamarádkou. Obě braly dohromady jeden nákup, který jsem musela přesně vydělit dvěma. Z velké zmačkané igelitky, která pravděpodobně zažila i přenos nějakých podivných zvířátek, holka vytahuje další igelitku, a z ní pak ožvejkanou peněženku. Peníze zaokrouhluji dolů na sudo, aby se líp dělilo.

Pokaždé jsem na tyhle dvě postižené ženy halasila:  “Ciao ragazze!  Nazdar holky!” Aby věděly, že jsou stejné jako my ostatní. Že se jich neštítím - a ani se nad ně nepovyšuji.

Dneska tu však stojí poprvé jenom jedna. Zarudlá, cosi koktá, knír pod nosem, ulámané nehty, prastaré, asi zděděné obroučky s vysokými dioptriemi.

Odsouvám bokem čtvrteční faktury i vybalování zboží. Na chvilku. Andělíčka strážníčka jsem poslala místo mě na kafe, aby neprudil. Tak. Jsem tu jen pro ni.

Je smutná.

“Kde máš kamarádku?” ptám se hromádky neštěstí. Jestli si představuji hromádku neštěstí, tak přesně takhle. Tito lidé mívají deprese, duševní choroby, které nejsou hned napoprvé zřejmé. Nervní tiky, které vidíte, ale děláte, že nevidíte.

Říká, že kamarádka musela do nemocnice, někam daleko. Už se prý nevrátí.  Neumřela, jen se jí zhoršila "její nemoc", bylo to prý moc špatné. V překladu do normálštiny chtěla kamarádka pravděpodobně skočit z mostu -  zaplaťpámbu neskočila.

“Tak ji moc pozdravuj, a ať se jí dobře daří!” říkám.

Kouká na mě a čeká, co ještě dodám.

Normálně bych řekla něco jako “Život je krásný a je jednoduchý. Všechno má své řešení. Zítra bude líp.”  Zkrátka něco, co  vás povzbudí a malinko nakopne až nad mraky ke slunci... a ještě dál do zítřka a popozítřka s nadějí, že bude líp. Anebo: “Chlape, jsi dobrej a jsi fajn. To zvládneš. Holka, ty jsi krásná a statečná. To dáš levou zadní!”

Hromádka neštěstí mi visí na rtech, a tak vyhrnknu bez přemýšlení: “No jo... ten život není vůbec, ale vůbec jednoduchý. Je to TAK náročné!”

Chvilka ticha.

Holka otevře pusu - a usměje se jako Rumcajs na Manku. Po těch mých slovech úplně roztaje jako horské máslo, zapomenuté na dřevěném špalku na verandě.

“Že jo, není vůbec jednoduchý!” spokojeně opakuje.

"Není jednoduchý, to tedy ne," dotvrzuji svou chlácholivou lež navíc hodně zachmuřeným výrazem.

To je ta správná odpověď.

Tahle holka celý život slyší jen: To je přece JASNÉ, to je LEHKÉ, to je tak “SEMPLICE” (jednoduché), ačkoliv je pro ni všechno konání nesmírně těžké, náročné i dobrodružné. A ta hromádka neštěstí je stále větší a smutnější, protože si připadá jako neschopný idiot, i když jím zdravotně může být.

A najednou jí nějaká baba na kase, která s ní nechodí do školy pro postižené, řekne, jak je ten život opravdu, ale opravdu hodně složitý a náročný.

Evidentně je mile potěšena a má radost.

Taky jo. Druhý den si kupuje  hned dva balíky cukru, a při placení koktá výrazně méně.

I přes ta čtvrteční rána s andělíčkem strážníčkem v hlavě (holka, máš to těžký), i přes ranní blázinec v obchodě a neustálé nářky rodičů malých školáčků (zase už je pondělí, úterý, podzim, jaro a další), i přes hory a doly zboží, přes mé občas chybějící ranní snídaňové kávy, i přes další pracovní, zdravotní, rodinné i jiné starosti - přes to všechno vím, že život jednoduchý je.

 

Jen je holt občas náročné předstírat, že ne... :-)

 

Autor: Marta Kučíková | pátek 23.9.2016 13:42 | karma článku: 40,66 | přečteno: 4877x
  • Další články autora

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma: 38,94 | Přečteno: 3412x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, nedokonalé

„Váš pas, madam?” zeptá se úslužně český řidič před nástupem do autobusu. Jaká přímo vtělená zdvořilost jeho řidičského ducha, takřka italská!

15.5.2021 v 9:17 | Karma: 43,85 | Přečteno: 8608x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

... je mi ho tak líto!

„Takovej vodflus je to,” říkám své známé, která kouká, jak kroužím kolem italského chlapíka výrazně mladšího než jsem já. Kroužím s mateřskou starostlivostí. Říkám mu pracovně „vodflus Gigi”. Není to hanlivé, ale typické.

27.4.2021 v 12:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 10117x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Sníst to, na co čůrá pes

“Písíkán” říká mi devadesátiletá rázná Maria, když se jí ptám, co dnes vaří. Každodenně obědvá těstoviny a dušenou fenyklovou bulvu, kterou střídá s pečenou čekankou. Opakuje mi: “Je jaro, tak tu všichni jíme písíkán!"

29.3.2021 v 15:19 | Karma: 37,81 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zlodějiii!

“Čmajzli mi peněženku,” blekotá ovíněný chlapík. Zapomněl ji v nezamčeném autě. Taky proč by auto zamykal, tady se totiž odedávna vůbec nekradlo. Jediným vysvětlením je, že mu peněženku z auta vzala jeho exmanželka.

23.3.2021 v 18:42 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5230x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Italsky "vodník"

“Podívej, vypadám jako vodník,” říkám lámaně italsky mému kadeřníkovi. Aby pochopil vážnost situace, že mé vlasy jsou přerostlé, zplihlé a vůbec děsné. Nevědouc, jako přeložit "vodník", jsem vyhrkla "vodní muž".

16.3.2021 v 8:53 | Karma: 38,73 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Nezanášet, nezanášet, nezanášet!

„Hlavně ať tě nějak oblbne, ” přesvědčuje mě kamarádka s vykulenýma očima. Má mě oblbnout doktor. Tedy mě, starou Martu, asi už nikdo neoblbne, ale moji určitou tělesnou část ano.

19.2.2021 v 17:28 | Karma: 43,02 | Přečteno: 10879x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Parádnice

"Necpi se, nahoře se nacpeš špaget," upozornil mě muž. Nahoře na hoře pokaždé fučí. Půjdu jako babochlap v unisexové neforemné teplé bundě a obrovských goretexech. Tuším, že nás, babochlapů, bude více. Kdepak nějaká paráda

24.1.2021 v 19:36 | Karma: 37,75 | Přečteno: 2598x | Diskuse| Ona

Marta Kučíková

Nekafrejte mi do toho

“Důležitá jsem já, pak učitelé, pak uklízečky - a nakonec vaše děti, “ prohlásila s důrazem elegantní nafučená baba. Jinak prezidentka - po česku šéfová - několika zdejších středních škol.Baba,no.

1.10.2020 v 10:56 | Karma: 39,14 | Přečteno: 3228x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Přišel k nám, nepozván (zpráva o koronaviru u nás v severní Itálii)

Doplňuji: blog jsem psala v době, kdy nikdo z nás, obyvatel zde včetně starosty, jsme netušili,jaká pandemie Itálii zasáhne.Proto je vše psáno z té situace tehdy v ten určitý den, dnes je vše jinak. Ale u vás taky. Držme si palce

27.2.2020 v 7:44 | Karma: 43,93 | Přečteno: 11720x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Každý máme svého Krause

“Já? To rozhodně nezvládnu! “ zděsila jsem se, když mi přišlo pozvání do Show Jana Krause. Byla jsem zaskočena a překvapena zároveň. Ono se toho totiž na mě nachumelilo za posledních pár týdnů nějak víc.

7.5.2019 v 15:28 | Karma: 41,46 | Přečteno: 7968x | Diskuse| Kultura

Marta Kučíková

Nejlepší je to potmě

“G-g-guarda, k-k-koukej, ” ukáže mi vyděšeně na oblohu lamač zdejších ženských srdcí i přilehlých orgánů.

24.2.2019 v 18:50 | Karma: 39,94 | Přečteno: 5927x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Neobtěžujte za letu... cizí pány

„Ten chlapík má snad mrtvičku!“ řekla jsem si s hrůzou při pohledu na mírně se chvějícího staršího muže na sedačce přede mnou.

19.10.2018 v 22:50 | Karma: 37,31 | Přečteno: 3967x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zahalit!

“Ona je odhalená,” zaslechnu za sebou nesouhlasné zamlasknutí. Prsa se mi nevalí z výstřihu ani mi nekouká zadková čárka z džín.

5.7.2018 v 14:37 | Karma: 42,80 | Přečteno: 9035x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Jak ho okouzlit, i když nemáte pětky

„Ty nemáš pětky?” zeptal se zklamaně štramák s očima zabodnutýma do mého kyprého hrudníku. Má pravice pohotově vylítla, ale naštěstí nedoletěla. Chudák štramák měl totiž zrakový handicap. Notně šilhal.

22.6.2018 v 22:08 | Karma: 42,24 | Přečteno: 9288x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Jen tak koukat si do blba, a na...

“Potřebuju aspoň na den k moři,” běduju. Nejsem náročná. Stačí mi jen jeden den, jednou za rok. Díky pracovním sobotám máme volné pouze neděle. Bývají však často deštivé. Nebo jsme nemocní. Nebo další "NEBO" ...anebo zase hory.

25.5.2018 v 13:09 | Karma: 36,92 | Přečteno: 2623x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, sádelňáci

“Nejsme přece ve válce, abych musela jíst margarín,” říká mi Maria. V jejím nákupním košíku vidím hotovou cholesterolovou smršť

13.4.2018 v 14:49 | Karma: 40,49 | Přečteno: 5378x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

In-se-mi-ná-tor přichází!

?“Dej si na něj bacha. Říká se o něm, že se ti podívá do očí a hned z toho otěhotníš,“ špitla polohlasem má známá o klientovi, který kráčel ke kase jako Bůh. Co jako Bůh - jako Ital.

27.3.2018 v 11:52 | Karma: 41,37 | Přečteno: 6243x | Diskuse| Ona

Marta Kučíková

Žena musí mít vůči muži jen dvě povinnosti - být milá a krásná

“Žena musí mít vůči svému muži pouze dvě povinnosti, být krásná a milá,“ řekla mi má léta šťastně vdaná moudrá přítelkyně. Smůla. Krásu už teda nedoženu ani s kudlou plastického chirurga a odpařovače špeků.

7.3.2018 v 17:22 | Karma: 38,78 | Přečteno: 6241x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Nevěrná až za HROB

“Nejdříve až za dva týdny?" rozkašlala jsem se. "Che cavolo!" Místo slušného italského "do zelí nebo do háje" jsem ve skutečnosti použila českou jadrnou nadávku s R. Ale krindypindy to fakt nebylo.

5.2.2018 v 19:29 | Karma: 41,12 | Přečteno: 6781x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8560x
Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy