My, sádelňáci

13. 04. 2018 14:49:49
“Nejsme přece ve válce, abych musela jíst margarín,” říká mi Maria. V jejím nákupním košíku vidím hotovou cholesterolovou smršť

Kromě chleba a vína taky půlkilovku másla, kousek sádlem řádně prorostlé syrové slaniny (pancetty) a tučné čerstvé mléko. Zeleninu nebere. Cokoliv zeleného si místo salátu naškube pod oknem, teď na jaře i mladé pampelišky.

“I pampeliškové listy snižují cholesterol,” říká a prohlíží si mou statnou postavu. Nejsem přece horská kráva, abych požírala hořké pampelišky! Vysoký cholesterol se tu objevuje u každého druhého, ale málokdo jej řeší nějakými chemickými pilulkami. Marii jsem kdysi chodila vypomáhat do domácnosti, a při uklízení (již uklizeného) jsem nakukovala do malinké kuchyně, co zrovna kuchtí. Ráda mě poučovala, jaká je zdejší typická severotialská kuchyně zdravá. Pokaždé smíchala rozpuštěnou dobrou hroudu másla s drobně nakrájenou zeleninou. Pak přihodila kousky masa či konzervu tuňáka s hrstí čerstvé šalvěje, rozmarýnu, černý pepř, a nechala půlhodinku bublat. Přidala vařené těstoviny, a ještě minutu vše promíchávala na mírném ohni. Talíř s přemaštěnými, ale lahodnými těstovinami byl vždy výrazně menší než vedlejší talíř se salátem. Většinou s hořkou červenou čekankou.

Místní domorodci říkají, že k mastnému se musí všechno hořké a nejraději červené. Čekanka je proto ideální. Někteří borci si rčení vykládají po svém a vyžahnou po mastné bombě kromě čekanky i několik panáků bylinného likéru. Výsledky krve mají však fascinující i v devadesáti. Ti trochu mladší se snaží zhubnout a předejít budoucí zdravotní šlamastyce (kdyby náhodou neměli tak tuhý kořínek jako ti likéroví devadesátníci).

Jako třeba jeden krásně dubově rozsochatý padesátitelý zrzek - pokaždé mi sem těžce přifuněl a stěžoval si na krátký dech. Nadváha a ten zpropadený cholesterol, to je už krůček k závažné kardiovaskulární příhodě! Tomu se musí okamžitě předejít!

Se zrzkem jsem stejný ročník narození. I postavu máme obdobnou. Já jen méně funím a mám kapánek větší prsa než on. “Hele, já tě znám snad od narození. Musíš se mnou na sraz ročníku!” lákal mě pokaždé, a mé námitce, že jsem s ním opravdu do školy nechodila, nerozuměl. Pak jsem pochopila proč. Čas od času se tu objevují plakáty na sraz lidí, narozených v určitém roce, například 1963. Sraz určitého ročníku, takže všichni, kdož jsou narozeni v tomto roce, se sejdou v pizzerii ve městě. A nedohadují se, kdo je z béčka či céčka. Někteří spolu nechodili ani do školky, natož do školy, ale pár sklínek prosecca či dvě malá piva udělají z jedinců obrovskou italskou stmelenou familii.

“Nemám ti objednat bednu margarínu místo másla?” nabídla jsem zrzkovi v dobrém úmyslu. Něco jako Ramu či Floru tu normálně neprodáváme, ale co bych pro něj neudělala. Jenže ta má margarínová nabídka měla stejný účinek jako bych prohlásila o jeho elegantní manželce, že žere psí kakání. Byl znechucen, a abych neztratila jeho sympatie, převedla jsem mou margarínovou nabídku v legraci. A zatajila mu, že jsem se pokaždé vracívala z Čech s pár vaničkami poctivé Ramy.

Víte proč? Protože Rama se přece tak dobře maže na chleba, líp než máslo. Protože voní jako kdysi obdobné Juno, a to mi připomíná fajn telčské dětství. Protože jsem naprosto doblblá z nafasovaných autobusových časopisů, plných reklam o prospěšnosti rostlinných tuků v nafešákovaných obalech s desítkami informací, proč jsou tak zdraví prospěšné a vy bez nich nemůžete existovat.

Nikdy jsem zde neviděla reklamu na margarín. Ani v TV ani v novinách. Taky neznám žádného Itala, který by se margarínem krmil.

Ten můj milý zrzek se mi na něj též vybodl, jakýpak margarín. Za půl roku shodil deset kilo, a to i přesto, že požíral vysokocholesterolové máslo a tučné uzeniny. “Jo, jím menší porce, a méně mastím. Ale každou sobotu, Marto, sobotu večer mám hody “ zamrkala na mě jeho už nezateklá očička se zrzavým kartáčkem okolo. Hřeší grilovanými klobásami, baccalou (ryba, vařená v mléce, oleji a sýru, smrdí jako syrečky, leč chutná výtečně) anebo pěkně prorostlou opečenou slaninkou. Ale jenom jednou týdně.

Nevyloučil máslo ani ho nenahradil žádným válečným margarínem, jenom omezil množství,a přidal pohyb. Každý večer po práci - i přes únavu - se prochází dva tři kilometry podél řeky. Jeho dech se prodloužil, je švarnější a omládl, s každým kilem o má rok méně. Na sraz jeho ročníku s ním zatím nepůjdu. Vypadala bych dnes vedle něj jako jeho rozsochatá máti.

Zatím se pokouším z hlavy zcela vytlačit prospěšnost a výhody válečných margarínových tuků a prošlapávám si cestu podél řeky. Jenom si často říkám, není-li trochu šprochu a pravdy na úsloví, že podle dlouhodobých statistik se mírně obézní ženy dožívají vyššího věku než muži, kteří jim to o jejich obezitě říkají:-)

Autor: Marta Kučíková | pátek 13.4.2018 14:49 | karma článku: 40.49 | přečteno: 5377x

Další články blogera

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma článku: 38.91 | Přečteno: 3402 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 72 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 6.03 | Přečteno: 88 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.13 | Přečteno: 500 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 236 | Diskuse
VIP
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 8503

Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...