Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak na sviňky nevrlé

“Devadesát devět?” ptám se mírně shrbené signory, a dodám: “Všechno nejlepší k narozeninám - vypadáš nanejvýš na osmdesát!” Zle po mně mrskne namalovaným okem. Vyhrknu: “Ty máš tak sedmdesát... maximálně. Promiň, vidím už blbě!"

Baba spokojeně mlaskne. Není to žádná typická přívětivá Italka, co kolem sebe rozdává pohodu a radost. Věčně protivná jak děravé necky, s každým se jen pohádá. Pravděpodobně její celoživotní hobby!

Stěžuje si na sousedy, na rodinu, vnuci k ní neradi jezdí. Bodejť by jezdili, když po první vlídné větě následuje půlhodinový nevlídný kritický monolog. Výjimečně má i své světlé okamžiky, kdy je milá a snaživá jako holčička ze školky. Za těch sto let byste ty okamžiky mohli spočítat na prstech jedné ruky.

Vůbec na ni neplatí systém zrcadlo, kdy se odraz vaší laskavosti vrátí od zákazníka zpátky k vám. Kdepak! Čím více jste milejší a vstřícnejší, tím více vám tahle skoro stoletá signora chce  mrsknout z trucu do vašeho zrcadla nějaký kamínek. Aby tu vlídnost s chutí rozflákla. Co kamínek, šutr!

Naštěstí takových protivných bab znám pomálu. Chodí sem jedna, povahově velice podobná, akorát mladší o dvacet let. Nakvašená jako řádně uleželá moravská okurka, pardón, italská, imrvére lamentuje, co je zase špatně. Jako vždy, zase špatně je úplně všechno. Její rodina je opravdu fajn, upřímně je lituju. Nikdy jsem ji neviděla se usmívat, natož se smát. S pohrdavým odfrknutím pronese dvě tři věty, a konec.

“Kde máte ty... inkontineční vložky?” ptá se s hubou dolů do podkovy

Chytnu růžový balík s nějvětšími inkontinenčními cihlami, co máme. Kupují je i chlapi. Inkontinenční vložky s nálepkou mužské vymyslel určitě někdo, kdo těmito potížemi vůbec netrpí. Proto chlapi kupují ty normální, pro baby, a je snad jedinou ženskou věcí, kterou házejí do svých košíků. Spíše to znám opačně. Pánské věci jdou ženám více k duhu, šampóny, holítka s aloe vera anebo čokoláda Lindt s feferonkami.

Signora něco naštvaně brblá a píchá prstem do balíku, jestli ho má či nemá koupit. Udělá tam díry, baba jedna! Nejradši bych ten balík roztrhla, a jednou cihlou - při vší úctě ke stáří - jí aspoň na chvíli přelepila tu její nakrknutou pusu. Systém zrcadlo definitivně opouštím. Jak na tuhle nepříjemnici? Řvát na ni nechci, ale jako Martě přemilé mi dochází energie... 

Stále váhá a prstem nerozhodně píchá do měkkého balíku. Začnu jí proto popisovat mou nedávnou situaci, kdy jsem pozdě dobíhala na třídní schůzku. Padesátku školních schodů jsem ještě zvládla, ale při vstupu do třídy si moje tělo dělalo samo co chtělo. Ovšem tato záchranná cihla zachytila, s prominutím, lautr všechno. Suché spoďáry a moje čest byly zachráněny.

Zvedám balík nad hlavu a důrazně upozorňuji, ano, právě tento balík zachránil mou čest.

Zázrak. Baba se kupodivu při líčené téhle mé strašné story začala smát jako blázen. Balíky si koupila dva za neustálého chechtání se. Pochopila jsem, že na ni žádná laskavá milá slova neplatí.

Pravděpodobně na ni příště zkusím něco jiného. Rozcuchám si vlasy, ať vypadám jako zanedbaná nešťastná Marta. Ona si pak spokojeně mlaskne, že je na tom konečně někdo hůře než ona, S jejím odchodem se pak samozřejmě zase změním ve vodotrysk vlídnosti, humoru a bezbřehé krásy (to teda zase kecám, no).

Obecně však jak na tu stoletou, tak i tu mladší nakrknutou signoru nic moc neplatí a jejich nálady jsou proměnlivé jako dolomitské počasí. Jak s nimi může někdo vydržet žít déle než čtvrthodinku?  

Sedím u známého holiče, pohledný svižný čtyřicátník. Vypráví mi mezi šmikáním a fikáním o své babičce, která slaví stojedna roků. Sto jedna? Překvapením skoro upadnu ze židle. A málem přijdu o ucho, prostě u kadeřníka a gynekologa sebou nevrtět!

Holič s nadšením líčí střípky ze stoletého žití té staré ženy. “Představ si, celý život mi sem nosí v deset hodin horké kafe s mlékem a sušenkou, “ říká. Každý den, šourá se pár kroků do holičství, postaví trochu vybryndanou culifindu svému dospělému vnukovi na stoleček u dveří, zeptá se, jak se má, a zase se vrací zpátky domů.

Každý den, od prvního dne, kdy začal pracovat...

“Ta je tak strašně moc hodná, anděl... hotový anděl “ povzdychnu si s nadšením. Ani se nehnu. Jasně, holič a gynekolog, ani o centimetr.

Holič se opravdu s gustem baví.

“Anděl? To tedy ani náhodou. Moje babička, při vší úctě k jejímu věku, je, bohužel, zlomyslná, náladová, všechny kolem uráží. Celý život. Já ani to kafe vlastně nechci, ale ona je pak opravdu velmi, velmi hnusná, když si ho nevezmu. Ale je to babička, a stáří se má holt ctít...”

Holič je asi pěkne vypečený vnouček. Takovou babičku, co mi denně nosí kafe, bych na rukou nosila. Mně kafe nenosí nikdo. Spíš tedy nosím já, ale to si nestěžuju. Jenom by mi občas bodl takový milý servis.

Je právě deset hodin. Do posledních šmiků mých vlasů cinkne zvonek otvírajících se dveří. V zrcadle vidím odraz staré paní s poloprázdným hrníčkem kávy a balíčkem sušenek. Holič odloží nůžky, obejme ženu a poděkuje za kávu. A ta andělská žena zcela neandělsky až ďábelsky spustí bandurskou. “Co to zase máš za děravé kalhoty? Jak to, že tu máš takovou zimu? To je hrozný, ty jsi celý táta. Úplně nezodpovědný. A ty tvoje děti, to je to samé. Vůbec si ničeho nevážíte. A to počasí je taky hrozný!” a za nepřetržitého lamentování hned  odchází.

Holič sice vyhrnkne do odcházejících zad pouhé: “Taky tě mám rád, babi, a díky zase za to kafe!”, ale ženu jeho myšlenkové pochody evidentě nezajímají.

Je pryč. Kafe stydne na stolečku u telefonu, a tak poňoukám holiče, aby si ho dopil. Dopije. Babička by poznala, že kafe vylil.

“To je strašná povaha, promiň,” říkám s útěchou, “ona asi i zamlada musela být taková... taková...”

“Sviňka záludná, jen to řekni,” odpoví mi holič, a dodá: “byla. A jaká!”

Přemýšlím společně s holičem, proč se většina těch pomstychtivých až zlých lidí dožívá vysokého věku, a ti opravdoví andělé nás častokrát opouštějí tak brzy. To naštvání se a vypouštění slovních jedů je možná jejich motorem, co nedovolí ani těm těžkým nemocem k nim proniknout. Kdežto klasický dobrák, duše otevřená, je pak zranitelný velmi lehce. Taková nakrknutá nepříjemnice se sice dožije stovky, ale zároveň neustále a cíleně ničí celou rodinu i blízké svými výpady a zlými náladami.

Říkám holiči, že je to nespravedlivé.

Kde jsou ty boží mlýny, které melou pomalu, ale jistě?

Holič se jen usměje. “Boží mlýny, Marto, MELOU. Vždyť ti lidé přežili své vrstevníky, často i svoje děti. Nežijí sice sami, ale díky jejich povaze od nich každý utíká. Nežijí sami, ale jsou sami. A sami se sebou, s jejich příšernou povahou, prostě nemohou vydržet..”

To je fakt. Pokud člověk sám sobě je špatným společníkem, tak to stojí za houby. A celoživotně na houby na en-tou. 

Příští den s hubou jak s pytlem na zmije  dorazí stoletá nevrlice. Dneska obzvláště jedovatá. Jenže - je mi to už nějak jedno. Chudák je ona, ne já. Trápit se sama se sebou celý život - to je skoro na odstřel.

Soucitně ji sjíždím pohledem, a čím je více hnusnější, tím mě ta její příšerná povaha dojímá. Ona má své dobrovolně vybrané doživotní vězení. Chudák, je prostě chudák.

Můj soucit zaregistrovala, a je tak nějak vyvedena z míry.A pak, s velkým úsilím a asi sebezapřením, se mě poprvé v životě zeptá: “E tu invece, come stai?”

“A mimochodem... jak se máš ty?”

 

(Tuhle staletou paní asi už moc nezměníme, a ani další mladší podobné nevrlice a nevrlíky -  ale my ještě máme fůru času změnit pohled na ně... co myslíte?)

 

Autor: Marta Kučíková | čtvrtek 15.11.2018 12:07 | karma článku: 40,81 | přečteno: 5128x
  • Další články autora

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma: 38,94 | Přečteno: 3412x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, nedokonalé

„Váš pas, madam?” zeptá se úslužně český řidič před nástupem do autobusu. Jaká přímo vtělená zdvořilost jeho řidičského ducha, takřka italská!

15.5.2021 v 9:17 | Karma: 43,85 | Přečteno: 8608x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

... je mi ho tak líto!

„Takovej vodflus je to,” říkám své známé, která kouká, jak kroužím kolem italského chlapíka výrazně mladšího než jsem já. Kroužím s mateřskou starostlivostí. Říkám mu pracovně „vodflus Gigi”. Není to hanlivé, ale typické.

27.4.2021 v 12:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 10117x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Sníst to, na co čůrá pes

“Písíkán” říká mi devadesátiletá rázná Maria, když se jí ptám, co dnes vaří. Každodenně obědvá těstoviny a dušenou fenyklovou bulvu, kterou střídá s pečenou čekankou. Opakuje mi: “Je jaro, tak tu všichni jíme písíkán!"

29.3.2021 v 15:19 | Karma: 37,81 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zlodějiii!

“Čmajzli mi peněženku,” blekotá ovíněný chlapík. Zapomněl ji v nezamčeném autě. Taky proč by auto zamykal, tady se totiž odedávna vůbec nekradlo. Jediným vysvětlením je, že mu peněženku z auta vzala jeho exmanželka.

23.3.2021 v 18:42 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5230x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Italsky "vodník"

“Podívej, vypadám jako vodník,” říkám lámaně italsky mému kadeřníkovi. Aby pochopil vážnost situace, že mé vlasy jsou přerostlé, zplihlé a vůbec děsné. Nevědouc, jako přeložit "vodník", jsem vyhrkla "vodní muž".

16.3.2021 v 8:53 | Karma: 38,73 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Nezanášet, nezanášet, nezanášet!

„Hlavně ať tě nějak oblbne, ” přesvědčuje mě kamarádka s vykulenýma očima. Má mě oblbnout doktor. Tedy mě, starou Martu, asi už nikdo neoblbne, ale moji určitou tělesnou část ano.

19.2.2021 v 17:28 | Karma: 43,02 | Přečteno: 10879x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Parádnice

"Necpi se, nahoře se nacpeš špaget," upozornil mě muž. Nahoře na hoře pokaždé fučí. Půjdu jako babochlap v unisexové neforemné teplé bundě a obrovských goretexech. Tuším, že nás, babochlapů, bude více. Kdepak nějaká paráda

24.1.2021 v 19:36 | Karma: 37,75 | Přečteno: 2598x | Diskuse| Ona

Marta Kučíková

Nekafrejte mi do toho

“Důležitá jsem já, pak učitelé, pak uklízečky - a nakonec vaše děti, “ prohlásila s důrazem elegantní nafučená baba. Jinak prezidentka - po česku šéfová - několika zdejších středních škol.Baba,no.

1.10.2020 v 10:56 | Karma: 39,14 | Přečteno: 3228x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Přišel k nám, nepozván (zpráva o koronaviru u nás v severní Itálii)

Doplňuji: blog jsem psala v době, kdy nikdo z nás, obyvatel zde včetně starosty, jsme netušili,jaká pandemie Itálii zasáhne.Proto je vše psáno z té situace tehdy v ten určitý den, dnes je vše jinak. Ale u vás taky. Držme si palce

27.2.2020 v 7:44 | Karma: 43,93 | Přečteno: 11720x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Každý máme svého Krause

“Já? To rozhodně nezvládnu! “ zděsila jsem se, když mi přišlo pozvání do Show Jana Krause. Byla jsem zaskočena a překvapena zároveň. Ono se toho totiž na mě nachumelilo za posledních pár týdnů nějak víc.

7.5.2019 v 15:28 | Karma: 41,46 | Přečteno: 7968x | Diskuse| Kultura

Marta Kučíková

Nejlepší je to potmě

“G-g-guarda, k-k-koukej, ” ukáže mi vyděšeně na oblohu lamač zdejších ženských srdcí i přilehlých orgánů.

24.2.2019 v 18:50 | Karma: 39,94 | Přečteno: 5927x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Neobtěžujte za letu... cizí pány

„Ten chlapík má snad mrtvičku!“ řekla jsem si s hrůzou při pohledu na mírně se chvějícího staršího muže na sedačce přede mnou.

19.10.2018 v 22:50 | Karma: 37,31 | Přečteno: 3967x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zahalit!

“Ona je odhalená,” zaslechnu za sebou nesouhlasné zamlasknutí. Prsa se mi nevalí z výstřihu ani mi nekouká zadková čárka z džín.

5.7.2018 v 14:37 | Karma: 42,80 | Přečteno: 9035x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Jak ho okouzlit, i když nemáte pětky

„Ty nemáš pětky?” zeptal se zklamaně štramák s očima zabodnutýma do mého kyprého hrudníku. Má pravice pohotově vylítla, ale naštěstí nedoletěla. Chudák štramák měl totiž zrakový handicap. Notně šilhal.

22.6.2018 v 22:08 | Karma: 42,24 | Přečteno: 9288x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Jen tak koukat si do blba, a na...

“Potřebuju aspoň na den k moři,” běduju. Nejsem náročná. Stačí mi jen jeden den, jednou za rok. Díky pracovním sobotám máme volné pouze neděle. Bývají však často deštivé. Nebo jsme nemocní. Nebo další "NEBO" ...anebo zase hory.

25.5.2018 v 13:09 | Karma: 36,92 | Přečteno: 2623x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, sádelňáci

“Nejsme přece ve válce, abych musela jíst margarín,” říká mi Maria. V jejím nákupním košíku vidím hotovou cholesterolovou smršť

13.4.2018 v 14:49 | Karma: 40,49 | Přečteno: 5378x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

In-se-mi-ná-tor přichází!

?“Dej si na něj bacha. Říká se o něm, že se ti podívá do očí a hned z toho otěhotníš,“ špitla polohlasem má známá o klientovi, který kráčel ke kase jako Bůh. Co jako Bůh - jako Ital.

27.3.2018 v 11:52 | Karma: 41,37 | Přečteno: 6243x | Diskuse| Ona

Marta Kučíková

Žena musí mít vůči muži jen dvě povinnosti - být milá a krásná

“Žena musí mít vůči svému muži pouze dvě povinnosti, být krásná a milá,“ řekla mi má léta šťastně vdaná moudrá přítelkyně. Smůla. Krásu už teda nedoženu ani s kudlou plastického chirurga a odpařovače špeků.

7.3.2018 v 17:22 | Karma: 38,78 | Přečteno: 6241x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Nevěrná až za HROB

“Nejdříve až za dva týdny?" rozkašlala jsem se. "Che cavolo!" Místo slušného italského "do zelí nebo do háje" jsem ve skutečnosti použila českou jadrnou nadávku s R. Ale krindypindy to fakt nebylo.

5.2.2018 v 19:29 | Karma: 41,12 | Přečteno: 6781x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8560x
Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy