Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Parádnice

"Necpi se, nahoře se nacpeš špaget," upozornil mě muž. Nahoře na hoře pokaždé fučí. Půjdu jako babochlap v unisexové neforemné teplé bundě a obrovských goretexech. Tuším, že nás, babochlapů, bude více. Kdepak nějaká paráda

Koncert mužského pěveckého sboru, s nimiž můj muž zpívá, se tentokrát konal v malé vesničce, ležící v nadmořské výšce tisíc metrů. Kostelíček s hřbitovem, několik chalup, něco jako kulturák - a hospoda. Manžel vidouc, že se láduju před odjezdem zbytkem žemlovky, poznamenal, že bych měla jet lehce hladová. Zpívají totiž na lidové slavnosti carbonary, kterou si nahoře určitě dáme. Tedy já nejméně dvojitou porci. Ano, italskou carbonaru miluju stejně vroucně jako české jelítko!

Navigace, jaksi žensky vrtošivá, nás vedla svou zkratkou - zcela zbytečně přes vedlejší horu. O hodinu déle než jeli ve svých otřískaných fiátcích zkušení domorodci. Vzhledem k italské časové přesnosti i o hodinu déle to bylo akorát.

Muž vběhl mezi svůj pěvecký sbor, který se začal pětihlasně rozezpívávat. Já mezitím koukala jako blázen na přibližně třímetrový “krtčí” hliněný kopec, z něhož se linul černý čmoud a kouř.

Milíř! Ve  zdejších kopcích ho několik staletí užívali ke karbonizaci dřeva, pro výrobu dřevěného uhlí. Častokrát byl jediným zdrojem příjmu rozvětvených chudých horských rodin.  Dřevo uvnitř milíře hoří pomalu, nejméně tři dny za minimálního přístupu vzduchu.

carb.1

Hází se do milíře postupně, nakonec zůstane jenom jedna osmina ve formě uhlí.  Život horalů nebýval lehký. I dnes mají staří pamětníci upracované ruce, červené tváře od větru a vína, pevné kožené boty, tvrdou hlavu a občas jakousi tvrdost i v srdci.  Tvrdost je jen jejich jistou obrannou slupkou, aby je neodfoukl dolomitských vichr a zlé drby některých rozmařilců dole z města. Pro slečinky (i v mužském hávu) tu místo k dlouhodobému romantickému žití opravdu není. Možná tak na den, dva, a pak frrr zpět dolů, k "civilizaci".

Každý Ital ovšem vyhledává příležitost k oslavám, “festám”, a libuje si v dodržování jejich tradic.  Milíře už funkční nejsou, z horalů se stali spíše dolané, ale vzpomínky na časy minulé se musí připomínat. Lidová slavnost carbonary neznamenala přejídání se nejlepšími špagetami světa, ale čistě pragmaticky proces karbonizace, pálení dřeva v uhlí. Což mě, trubku vyhladovělou (a ani manžela) vůbec nenapadlo. Mé oblíbené těstoviny jsem v místní hospodě hledala marně. I když špagety alla carbonara jsou ve volném překladu špagety po uhlířsku, tak to notně neznamená, že se při slavnosti čoudícího milíře budou taky podávat, žejo. 

Nějaký vesničan zdarma nabízel svou nakrájenou domácí vynikající sopressu, hrubý salám, a k tomu štamprličku grappy. Další muži přikládali dřevo do milíře, jiní vedle udržovali oheň, na němž opékali ztuhlé nakrájené kvádry kukuřičné kaše, polenty. Polenta se jí místo našich knedlíků, zejména s kusem sýra či masem, ideální s vařenými malými ptáčky. A všude grappa různých chutí a místní tmavě červené víno (říkají mu černé).

Dřevo v milíři praskalo a čoudilo, kolem nás fučely větry ze všech světových stran. Potajmu jsem se rozhlížela po ostatních babách. Ani jedna nebyla oděna ve stylu "babochlap"!  Ani jedna.

Jen já. 

Přesunuli jsme se do kostela, kde hoši ze sboru pokračovali ve zpěvu i během mše. Hoši. Sice povětšinou kolem sedmdesátky, ale veselí, v podkolenkách a velkých kožených botách. Já s mýma velkýma botama a velkou bundou vypadala spíše jako jejich náhradní zpěvák. Sice jsem byla mezi italskými babami výrazně nejmladší - to ovšem neznamená, že jsem byla nejkrásnější. Zatímco jsem se sunula v poslední lavici nenápadně skoro na kraj, aby si mě nikdo moc nevšiml (a málem ulomila kus palce nějakému andělíčkovi), pozorovala jsem přitom tu barevnou nádhernou oslavu ženství, koncentrovanou přede mnou až k oltáři.

Italky jsou totiž parádnice, zejména od šedesáti let výše. Všechny  měly stejné nakrátko ostříhané kudrnaté vlasy, precizně načesané, aby ani vlásek neležel mimo vlasovou trasu.  Nalíčené oči,  světlá rtěnka, povinně náušnice -  nejčastěji bílé perličky. Podle stavu důchodu buď pravé anebo nepravé, ale perličky. Na jaře či na podzim nosívají prošívané lehké bundičky, žádné rovné, ale pěkně šmrncovně vypasované.  Kolem krku uvázaný složený hedvábný šátek v podobné barvě jako bunda, nejlépe světlých pastelových barev. Některé parádnice mají dokonce límec bund vyšitý lesklými perličkami v barvě jejich náušnic. Kalhoty většinou s nažehlenými puky, některé mladistvější osmdesátnice trošku popnutější džíny. Nalakované nehty a úplně každá chřestící náramky a prstýnky, kabelky samozřejmě. Žádný batůžek, ani tvářící se luxusně, kdepak. Ženské kabelky. Boty buď luxusní světlé tenisky, mokasíny na klínku anebo výjimečně lodičky. Vichr nevichr, zima nezima, carbonara necarbonara.

A tyhle parádnice seděly jedna vedle druhé v lavicích přede mnou, jako italské missky v mírném odkvětu. A já, Marta ne svatá, která má už svou eleganci na zemi asi odslouženou, jsem během kázání přemýšlela, kdy jsem naposledy viděla nějakou italskou parádnici nad šedesát, sedmdesát či osmdesát neupravenou. Nikdy, věřte mi, že snad nikdy. 

Přitom - samozřejmě pozdě - jsem si připomněla zážitek z mých studií, kdy nás pár spolužaček těsně před státnicemi se odjelo učit na chalupu ke spolužačce Evě ("Holky, hlavně si vezmeme sebou tepláky a teplá pyžama, jsme tam přece na samotě!"). Po pár teplákových dnech se ve dveřích zjevil jakýsi vesničan, že nemůžeme odmítnout jeho pozvání na místní ples. Naše zděšené vykřikování, že nemáme co na sebe, přerušila spolužačka Eva radou, která se nám všem navždy vryla do mozkových závitů více než studium ke státnicím:  “Holky, ať jedu kamkoliv, beru si s sebou vždycky jedny lepší boty, silonky i společenské šaty, i kdybych se šplhala do hor... nezapomeňte na to, že jsme ženské!”  Její rada byla na tesání do kamene, i když v tu chvíli, upřímně, na houby.  Zatímco jsme já a zbylé dívky rabovaly skříň na chalupě a nacházely ženské oblečení po babičkách, prozíravá Eva, ač o pár let starší než my, zářila v červených šatech a vysokých lesklých lodičkách jako filmová hvězda. Na ples jsme dorazily v nesourodé skupině v hnědých květovaných prastarých šatech a jakýsi místní neslušný muž naši krásnou Evu odrovnal dotazem, jestli my všechny jsme její tetičky z nějakého zapadlého daleka. Myslím, že jsme se tam tehdy s holkama strašlivě opily, ale zároveň se i strašlivě dobře bavily. Na Evinu radu jsem nikdy nezapomněla, tedy zapomnela, pro tentokrát při této italské lidové slavnosti u čoudícího milíře.  

Sice jsem se strašlivě neopila stejně jako na plese, ale stejně strašlivě dobře jsem se opravdu bavila a strašlivě dobře jedla. Místo špaget carbonary jsem si debužírovala na výborném hruškovém rizotu, na italských ňocích (gnocchi) s šalvějí, máslem a parmazánem, a vrcholkem byli pečení ptáčci s kukuřičnou polentou, opékanou na ohni. Před všudypřítomným silným větrem a zimou mě i ostatní italské parádnice chránily hlty vynikající domácí grappy, místní slivovice, kterou nám místní domorodci nabízeli ve velkém.

Po návratu domů od horalů k dolanům jsem ty mé goretexy i velkou babochlapskou bundu schovala dozadu do skříně, a i na doma se ozdobila korálky a náušnicemi.

Čoudící milíř přičoudil další poučení, které snad už nikdy nezapomenu - a to, co dělá ženu ženou a muže mužem. Tady, v podhorských dolomitských kopcích, dělá ženu ženou jakákoliv holčičí parádnická proprieta, kterou v pravou chvíli vytasí - a okouzlí.

Muž, muž musí tu svou parádnici zkrátka pořádně zahřát. Proto tady, v drsných dolomitských kopcích, dělá muže mužem jeho... pořádná placatka domácí grappy!

 

Autor: Marta Kučíková | neděle 24.1.2021 19:36 | karma článku: 37,75 | přečteno: 2599x
  • Další články autora

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma: 38,94 | Přečteno: 3414x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, nedokonalé

„Váš pas, madam?” zeptá se úslužně český řidič před nástupem do autobusu. Jaká přímo vtělená zdvořilost jeho řidičského ducha, takřka italská!

15.5.2021 v 9:17 | Karma: 43,85 | Přečteno: 8610x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

... je mi ho tak líto!

„Takovej vodflus je to,” říkám své známé, která kouká, jak kroužím kolem italského chlapíka výrazně mladšího než jsem já. Kroužím s mateřskou starostlivostí. Říkám mu pracovně „vodflus Gigi”. Není to hanlivé, ale typické.

27.4.2021 v 12:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 10118x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Sníst to, na co čůrá pes

“Písíkán” říká mi devadesátiletá rázná Maria, když se jí ptám, co dnes vaří. Každodenně obědvá těstoviny a dušenou fenyklovou bulvu, kterou střídá s pečenou čekankou. Opakuje mi: “Je jaro, tak tu všichni jíme písíkán!"

29.3.2021 v 15:19 | Karma: 37,81 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zlodějiii!

“Čmajzli mi peněženku,” blekotá ovíněný chlapík. Zapomněl ji v nezamčeném autě. Taky proč by auto zamykal, tady se totiž odedávna vůbec nekradlo. Jediným vysvětlením je, že mu peněženku z auta vzala jeho exmanželka.

23.3.2021 v 18:42 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5230x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Putin přímo nenařídil zabít Navalného, dospěly k závěru americké tajné služby

27. dubna 2024  16:21

Americké tajné služby dospěly k závěru, že ruský prezident Vladimir Putin pravděpodobně přímo...

Na britského turistu zaútočil v Karibiku žralok. Muže zranil deset metrů od břehu

27. dubna 2024  16:17

Čtyřiašedesátiletý britský turista skončil na jednotce intenzivní péče, když jej u severního...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8560x
Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy