Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Totální propad eura

„Chceš pomoci?“ oblízává se olezlý plážový povaleč. Můj prohrab výstřihu asi nebyl až tak nenápadný. Mám plné ruce – v levé ještě nechodící dítko, v  pravé věčně zdrhající dítko. Chci jít koupit do blízkého baru čtyři zmrzliny a nemám kam dát drobné. Provizorně je nasypu do výstřihu jednodílných plavek. Jako za starodávna.

 

Nevydržely tam ani mizerných sto metrů k baru. Zemská přitažlivost je silnější. Mince se postupně sunou po celém těle dolů. Spěšně je doluju, nenápadně. Konečně. Jsme už na řadě, eura mám v ruce. Mamma mia. Chybí ještě jedno. Vím, kde je. Kdybych si tam sáhla,  podezírali by mě z mravního ohrožení ctnostných Italů.

„Hned ti ho donesu,“ přesvědčuju flegmatického zmrzlináře. Rychle někam za roh a vytáhnout ho. Euro jedno hloupé. Spíš Marto jedna hloupá.  Už jsem si měla dávno pořídit minipeněženku na drobásky, jako všichni Italové.

Řádný Ital má s sebou neustále malinkou peněženku pouze na mince. Mladí, staří, všichni. A nosí ji sebou všude. Dokonce jsem viděla italského borce, který vylezl v plavkách z moře a sáhl si pro ni za pas. Asi mají i speciální vodotěsnou, ale copak ji drží půlkami? Nemusím všemu rozumět... Ale mají ji zkrátka všichni. Jen já ještě ne.

Dlouhovlasé puberťačky ji mívají většinou jemně růžovou. S Hello Kitty nahoře a uvnitř kromě drobásků  voňavý tester oblíbeného parfému. Klučičí je pokaždé černá. Otvírají ji většinou schovanou v dlaních, aby kromě mincí nevypadl i balíček pánské ochrany.

Staří udření vesničané nosí drobáskovou peněžnku hnědou, asi z vydělané kůže psa nebo praprasouseda. Jsou nenároční, v obchodě chtějí jenom věci nezbytné. Carlo je větrem ošlehaný stařík. Manželovi stále říká, že se mu líbí můj zadek. Je mu devadesát. Ne mému zadku, ale pánovi s pravděpodobně mírně kalným zrakem. Pokaždé chce šest kilo jablek. „Červená, zelená, granátová?“ ptám se. „To je jedno,“ říká, „manželka mi je stejně všechny oloupe...“

Postarší dámy u kasy utrousí cosi o barbarovi. Jejich drobáskové peněženky stojí víc než barbarovo ojeté auto. Před třiceti lety byl tento kraj velmi chudý. Sprcha s teplou vodou nebo jednoduchá pračka - to byl luxus. Za několik desetiletí rodiny rychle zbohatly.  Bohužel ne na duchu. Některé dámy jsou prima. A některé jsou drobítek snobsky nadřazené, jedou v posledním stylu. Chtějí všechno light. Ať je to štiplavě voňavý horský sýr Asiago či prvotřídní špek. Italské Trautenberkyně v sukních. Bramborák není dost bramborový a kyselo dost kyselý.

„Ten meloun je málo červený," vrací krásnou zelenou kouli jedna značkově drobásková dámička. S dovětkem, že jde pěšky a meloun je moc těžký. Chce ho vyměnit za zralejší a okrájet tu těžkou zelenou slupku. Po deseti minutách přesvědčování vítězí. Zákazník, náš pán. I když za okrájení slupky připlatí o dvě eura více... z peněženky od Valentina. Vítězně si odnáší rozkydávající se melounovou kouli v igelitce...

Drobáskovou peněženku nemám. Je to chyba. I ta jetá z kůže  Carlova  praprasouseda by se mi teď na pláži hodila. Můj kypřejší hrudník zachytil jenom eura tři, a čtvrté je na výletě směrem k pupíku. Zmrzlinář je laskavý, dětem rozdá zmrzliny i přes chybějící obnos. Ujišťuju flegmatického prodavače, že se ihned vrátím. Mozek se mu vedrem pomalu roztéká, jen mávne rukou... Odložím na moment spokojené baštící děti a zdrhám rychlými přískoky se skrýt za jakousi reklamní ceduli.

Spodem nebo vrchem? Teď už jenom spodem. Uff. Mám ho! A zítra valím koupit drobáskovou peněženku. Jako správná domorodkyně. Blížím se ke zmrzlináři a podávám mu euro. Z flegmatika je rázem energií a vtipem sršící muž. Moje euro galantně odmítá, pusu od ucha k uchu. Že by kouzlo osobnosti? Odcházím jako veledůstojná madam, ale moc mi to nejde. Ve dveřích strnu. Houby kouzlo osobnosti. Pořádně jsem si prohlédla tu reklamní ceduli. Byla krásně průsvitná...

 

Autor: Marta Kučíková | pátek 3.12.2010 14:53 | karma článku: 39,98 | přečteno: 7902x
  • Další články autora

Marta Kučíková

Hudrám, hudráš, hudráme

„A jejich ricotta není český tvaroh a italský kmín není český,“ hudrám, neb na mě dolehla přistěhovalecká krize. Čas od času se nám to stává. Nám, holkám česko-slovenským,žijícím už nějaký rok v té báječné zemi italské.

3.8.2021 v 8:43 | Karma: 38,94 | Přečteno: 3415x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

My, nedokonalé

„Váš pas, madam?” zeptá se úslužně český řidič před nástupem do autobusu. Jaká přímo vtělená zdvořilost jeho řidičského ducha, takřka italská!

15.5.2021 v 9:17 | Karma: 43,85 | Přečteno: 8611x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

... je mi ho tak líto!

„Takovej vodflus je to,” říkám své známé, která kouká, jak kroužím kolem italského chlapíka výrazně mladšího než jsem já. Kroužím s mateřskou starostlivostí. Říkám mu pracovně „vodflus Gigi”. Není to hanlivé, ale typické.

27.4.2021 v 12:30 | Karma: 42,89 | Přečteno: 10118x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Sníst to, na co čůrá pes

“Písíkán” říká mi devadesátiletá rázná Maria, když se jí ptám, co dnes vaří. Každodenně obědvá těstoviny a dušenou fenyklovou bulvu, kterou střídá s pečenou čekankou. Opakuje mi: “Je jaro, tak tu všichni jíme písíkán!"

29.3.2021 v 15:19 | Karma: 37,81 | Přečteno: 2639x | Diskuse| Cestování

Marta Kučíková

Zlodějiii!

“Čmajzli mi peněženku,” blekotá ovíněný chlapík. Zapomněl ji v nezamčeném autě. Taky proč by auto zamykal, tady se totiž odedávna vůbec nekradlo. Jediným vysvětlením je, že mu peněženku z auta vzala jeho exmanželka.

23.3.2021 v 18:42 | Karma: 37,81 | Přečteno: 5230x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8560x
Dle MUDr. Plzáka typ "hospodyně, říznuté intelektuálkou", žijící s rodinou v podhůří italských Dolomit, se srdeční slabostí pro rodnou Telč. Díky vám všem, kteří mě čtete, jsem na jaře v roce 2017 získala Blogerku roku 2016 a Blogerku desetiletí. Jsem autorkou knížek:

- Italské jednohubky (2017 - Mladá fronta)

- Italské dvojhubky (2018 - Mladá fronta)

- Po italsku do hubky (2019 - Mladá fronta)

- Z mého severoitalského deníku (2020 - Ikar).

- Italské trojhubky (2021 - Ikar)

- Italské mentolky (2023 - Ikar)

Tímto vám všem, kteří jste mě četli a čtete, opravdu ze srdce děkuji, protože vy za to můžete. GRAZIE!!!!

Mějte veselé a láskyplné dny. Vaše Marta

kontakt: marta.kucikova@gmail.com

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy